Czy właściciele i pracownicy firmy to partnerzy czy przeciwnicy?

Witajcie!

Właśnie wróciłem z niezwykle inspirującego spotkania absolwentów Akademii Firm Rodzinnych w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. Dzięki inicjatywie naszej koleżanki Agnieszki stworzyliśmy grupę „Biznes z Pasją” w ramach której spotykamy się cyklicznie i rozmawiamy o naszych biznesach , dzielimy się naszymi doświadczeniami i wspieramy w działaniach .

Dzisiaj  trochę przypadkiem, ale trochę też dzięki prezentacji naszego kolegi Andrzeja wywiązała się bardzo ciekawa dyskusja na temat pracowników w firmie.  Problemów i wyzwań związanych z zatrudnianiem ludzi w firmie. Rozmawialiśmy o relacjach z pracownikami, ich  zaangażowaniu, odpowiedzialności i lojalności. 

Niestety, dało się wyczuć, że relacje w firmach są dalekie od ideału. Można było nawet odnieść wrażenie, że stosunki pomiędzy właścicielami a pracownikami to swego rodzaju dwie strony barykady tego samego pola bitwy. Z jednej strony pracownicy mają poczucie, że są bardzo dobrymi fachowcami i bardzo dużo dają od siebie, a jednocześnie są niedoceniani, a nawet wręcz wykorzystywani w firmie. Z drugiej strony właściciele firm są przeświadczeni, że ich pracownicy mało się angażują, są nielojalni, złośliwi i wszystko co ich interesuje w firmie to "podwyżka".  A o swoich przełożonych mają wyobrażenie wyzyskiwaczy, którzy nic nie robią i tylko „zbierają kokosy”.

Chyba najmniej fortunnym byłoby tutaj powiedzenie, że prawda leży po środku. Otóż nie. Prawda nie leży po środku. Prawda leży w podejściu i myśleniu o swojej firmie i swojej pracy. Niewielu chyba pracowników i niewielu właścicieli firm zdaje sobie w pełni sprawę z tego,  jaki jest w ogóle sens istnienia ich firmy, jaką wartość wnosi dla jej klientów, a pośrednio dla jej pracowników i właścicieli.

Dobrze sprecyzowane: misja,  wizja i wartości firmy powodują, że zarówno właściciele jak i pracownicy wiedzą co chcą osiągnąć,  wiedzą jaką wartość tworzą dla swoich klientów. Aby jednak realizacja misji, wizji i wartości była możliwa każdy pracodawca powinien zacząć od zdudowania odpowiedniej kultury swojej organizacji i doboru odpowieniej kadry. Jak pisze Jim Collins w swej znakomitej książce „Od dobrego do Wielkiego” ludzie w firmie są najważniejsi. Dlatego jeśli jesteś przedsiębiorcą zadaj sobie podstawowe pytanie: Czy ludzie w twojej firmie to są właściwi ludzie na właściwym miejscu? Czy są fachowcami w swojej dziedzinie, czy  mają odpowiednie podejście do swojej pracy? Czy podzielają wartości Twojej firmy i czy znają, rozumieją i są gotowi realizować jej misję i wizję?

Jest takie powiedzenie, że "papier wszystko przyjmie", nawet najlepszą misję, wizję i wartości. Ale aby słowo mogło stać się „ciałem”,  Ty jako właściciel, szef, przełożony musisz dawać przykład etyki, solidności i profesjonalizmu. Musisz dla swoich ludzi być wzorem do naśladowania, osobą, która lubi i rozumie ludzi, wymaga i jednocześnie dba ludzi. 

7 zasad budowania kultury organizacji:

  1. Zacznij od korzeni, czyli określenia misji, wizji i wartości swoje firmy.
  2. Bądź pewien, że są dla ciebie ważne, ekologiczne i zgodne z Twoimi wartościami.
  3. To co robisz w biznesie powinno być Twoją pasją, którą możesz zarażać innych ludzi w swojej firmie.
  4. Do swojej firmy angażuj tych, którzy wyznają  jej wartości.
  5. Doceniaj swoich pracowników. Daj im do zrozumienia że są ważni i że zależy Ci na ich rozwoju.
  6. Stwórz im poczucie bezpieczeństwa, nie kodeksowego, ale bezpieczeństwa wynikającego z jakości, solidności i trwałości waszej firmy. 
  7. Dbaj o relacje, buduj więzi i zaufanie, bo zaufanie jest fundamentem działalności każdej firmy.


Ty i ja potrzebujemy zaufania naszych klientów i potrzebujemy również zaufania naszych pracowników. Wszsycy w firmie jesteśmy  jak eko-system, w którym najważniejsza jest harmonia. U ludzi gwarantem takiej harmonii jest uczciwość, zdrowe zasady i dobra, otwarta komunikacja.  Po prostu „Biznes bez ściemy” !

Dziękuję za wytrwałość i sukcesów życzę!

Pozdrawiam serdecznie
Witek Machlarz
www.humanexcellence.pl


PS
Już w pierwszy w czwartek  sierpnia w trakcie kolejnego spotkania w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej poprowadzę warsztat „Bezkosztowa Motywacja Pracowników - czyli o dobrych praktykach zarzadzania ludźmi w firmie”, podczas którego będziemy rozmawiać o kulturze organizacji, misji i wartościach firmy, otwartej komunikacji, budowaniu relacji, lojalności i motywacji pracowników. Serdecznie zapraszam :)
W.M.
 

[ blog - pokaż wszystkie wpisy ]
KALENDARZ
Listopad 2017
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
 N
00
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
NEWSLETTER
Zapisz się na nasz NEWSLETTER. Dzięki któremu będziesz na bierząco informowany o najnowszych szkolweniach, wydarzeniach i promocjach.
realizacja: strony internetowe Warszawa