Każdy przedsiębiorca, oprócz wiedzy merytorycznej i biznesowej, powinien mieć jasno określoną wizję i strategię prowadzenia firmy. Wybór często zależy od branży, specyfiki danej działalności, rynku, ale także naszych osobistych priorytetów którymi się kierujemy.
Bardzo duża grupa przedsiębiorców, to osoby, które prowadzą tzw. "działalność jednoosobową", albo "mikro firmę". Tworzą sobie w ten sposób niezależne miejsce pracy i działają na własny rachunek. Pracowników zatrudniają z reguły tylko do pomocy i zwyle dopiero wtedy, kiedy sami nie radzą sobie z nadmiarem codziennych obowiązków. Najlepszy przykład to prywatna praktyka lekarska, działalność szkoleniowa, rzemieślnicza, drobny handel, prywatny zakład fryzjerski, drobne usługi budowlane, itp.
Są też przedsiębiorcy, którzy myślą bardziej w kategoriach "makro" i starają się rozwijać swoją działalność bardziej dynamicznie. Inwestują kolejne środki, zatrudniają kolejne osoby, uruchamiają kolejne punkty, filie, oddziały itd. Dzięki temu mogą poszerzać swoją ofertę, zwiększać moce produkcyjne, zdobywać nowych klientów, kontrahentów i budować biznes na większą skalę. W ten sposób powstają np. prywatne kliniki medyczne, wieloodziałowe firmy szkoleniowe, produkcyjne, sieci salonów fryzjerskich, sieci handlowe, firmy budowlane itp.
Wszystko to na pozór brzmi bardzo prosto, jednak praktyka pokazuje, że na wielu etapach rozwoju firmy czyha mnóstwo wyzwań, z którymi przedsiębiorcy i menadżerowie muszą się zmierzyć. Jak zatem obrać skuteczną strategię? Jak projektować wizję, która będzie możliwa do zrealizowania? Jakich błędów się wystrzegać i czym się kierować w procesie decyzyjnym?
Moje doświadczenia jasno pokazują, że kluczowym czynnikiem trwałego sukcesu firmy są odpowiednio dobrani, wyszkoleni i zmotywowani ludzie, którzy dzięki swojej wiedzy, umiejętnościom i zaangażowaniu, tworzą największą i najważniejszą wartość firmy. Dlatego też, w moim przekonaniu, każda wizja, każda strategia i każda decyzja biznesowa powinna przede wszystkim brać pod uwagę czynnik ludzki. W końcu, jak mawiał jeden z największych autorytetów w dziedzinie zarządzania Peter F. Drucker, „Zarzadzanie firmą w gruncie rzeczy sprowadza się do zarządzania ludźmi”
Więcej opowiem podczas swojego warsztatu inspiracyjnego dla Słuchaczy Programu FBA - SKUTECZNY LIDER MAŁEJ FIRMY w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej w sobotę 18-go czerwca, gdzie będę dzielił się swoimi ponad 20-letnimi doświadczeniami w rozwijaniu wielooddziałowej firmy szkoleniowej.
A już w dniach 16-20 sierpnia zapraszam na AKADEMIĘ LIDERA- specjalny 5-dniowy program rozwojowy dla przedsiębiorców, menadżerów firm oraz dyrektorów szkół i instytucji publicznych.
Więcej informacji i szczegóły programu AKADEMII LIDERA znajdziesz TUTAJ
Do zobaczenia :)
Witek Machlarz