Zapraszam do lektury :)
Marketing to NIE reklama!
Kiedy słyszymy słowo marketing pierwsze skojarzenie, jakie przychodzi nam do głowy, to przede wszystkim reklama i promocja, które mają na celu wsparcie sprzedaży produktów i usług. Jednak dobry marketing znacznie wybiega poza samą reklamę i promocję, a jego faktycznym celem jest wykreowanie w świadomości klientów spójnego i trwałego wizerunku firmy i sposobu w jaki klienci postrzegają jej produkty czy usługi. Dlatego w marketingu liczy się wszystko – całościowe doświadczenie klienta we wszystkich kontaktach z firmą. Natomiast to co stanowi o sukcesie strategii marketingowej to suma wszystkich wartości jakie klient otrzymuje. Stąd też kwintesencją marketingu nie jest to co firma mówi swoim klientom o sobie, ale to co sami klienci o niej myślą, to co czują i to co mówią innym na jej temat.
Jak obrać dobrą strategię?
Tradycyjnie działania marketingowe skupiają się na tzw. Marketing Mix - inaczej zwanym Strategią 4P
Wraz ze zrostem konkurencji i dynamicznym rozwojem produktów i usług na rynku powstało wiele nowych koncepcji marketingowych. I tak strategia 4P przekształciła się w strategię 4C, która bardziej koncentruje się na kiencie i jego potrzebach.
Komunikacja marketingowa to podstawa!
Jedną z najbardziej popularnych w ostatnim czasie marketingowych strategii komunikacyjnych jest tzw. „Content Marketing”,który polega na przyciągnięciu do firmy potencjalnie zainteresowanych klientów za pomocą atrakcyjnych i przydatnych publikacji. W szkole językowej mogą to być np. różnego rodzaju porady o tym jak najskuteczniej uczyć się języków publikowane na blogach lub dostarczane klientom w formie bezpłatnych webinariów. Bardzo popularne są również podcasty oraz wpisy na portalach społecznościowych. Wszystko po to, aby dostarczyć klientom ciekawych i użytecznych informacji i w ten sposób budować swoją wiarygodność oraz wizerunek eksperta w branży.
Szczególnym rodzajem komunikacji marketingowej jest tzw. „Marketing Wirusowy”, którego celem jest budowanie świadomości marki poprzez angażowanie odbiorców komunikatu marketingowego do samodzielnego rozpowszechniania informacji o firmie i jej produktach. Idealnym narzędziem tej formy marketingu są wspomniane już portale społecznościowe oraz blogi branżowe.
No dobrze, ale gdzie tu rola dla nauczycieli i metodyków?
Ano właśnie! Na pewno lektorzy i metodycy szkoły mogą być autorami odpowiednich treści w tzw. "content marketingu” szkoły, a nawet „marketingu wirusowym”. Ich ciekawe, inspirujące i spójne w swoim przesłaniu treści wpływają na pozytywny wizerunek szkoły jako instytucji edukacyjnej i w ten sposób przyciągają do niej wielu nowych klientów.
Jednak z punktu widzenia strategii budowania silnej marki szkoły o wiele bardziej istotną rolą lektorów i metodyków jest budowanie relacji z tymi klientami, którzy w szkole już się pojawili i już korzystają z jej usług, czyli tzw. ”Marketing Relacyjny” (oczywiście poza efektywnym i atrakcyjnym nauczaniem, które jest fundamentem działalności każdej szkoły). Pod pojęciem marketingu relacyjnego kryje się sposób w jaki ludzie firmy komunikują się z klientem na każdym etapie jego doświadczenia z firmą. W gruncie rzeczy chodzi o nawiązanie długofalowej, obopólnie ko rzystnej relacji pomiędzy szkołą, uczniem i rodzicem opartej na wzajemnym zaufaniu i lojalności. Stąd też „marketing relacyjny” bardzo często nazywany jest marketingiem partnerskim, a nawet marketingiem związków. Kiedy mamy do siebie zaufanie znacznie łatwiej jest rozmawiać rzeczowo o tym co ważne, ale również o tym co trudne. Łatwiej przekonać partnera w rozmowie do dobrych koncepcji i rozwiązań. Znacznie łatwiej edukować klienta, który nie jest przecież ekspertem w dziedzinie nauczania języków obcych, ale z całą pewnością ma swoje wyobrażenia o tym, jak powinna wyglądać jego edukacja językowa, czy edukacja jego dziecka.
Dlaczego marketing relacyjny jest taki ważny w szkole?
Odpowiedź jest bardzo prosta – bo to się każdej szkole po prostu opłaca! Znacznie łatwiej i znacznie taniej jest bowiem utrzymać dotychczasowego klienta, niż pozyskać nowego. Co więcej, jeśli odpowiednio zadbasz o swojego klienta, możesz mieć gwarancję, że przyciągnie do Twojej szkoły kolejnych, zupełnie bezinteresownie, a to nie tylko najtańszy marketing, ale również najtańsza sprzedaż i gwarancja trwałego i stabilnego rozwoju firmy jako organizacji biznesowej.
Jak zatem zbudować i utrzymać trwałe więzi z klientem w środowisku szkoły?
Kiedyś jeden z bardzo znanych trenerów wielu mistrzów bokserskich w odpowiedzi na pytanie dziennikarza „Jak Panu udaje się wyszkolić tylu znakomitych pięściarzy? Co jest tajemnicą Pana sukcesu?” powiedział: - „To żadna tajemnica, wszystko czego musisz się nauczyć to w zasadzie dwie rzeczy: skuteczne unikać ciosów, a samemu silnie i precyzyjne je zadawać”. Dziennikarz chwilę się zastanowił, po czym dodał: - „No dobrze, a konkretnie jak się tego nauczyć?” - „Zapraszam na trening!” – odparł trener z uśmiechem :)
Podobnie jest z dobrym marketingiem relacyjnym i komunikacją marketingową - ważne są dwie rzeczy:
Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w trakcie praktycznych warsztatów „Marketing relacyjny i komunikacjamarketingowa w środowisku szkoły językowej”, które odbędą się W PIĄTEK 27-GO LUTEGO W WARSZAWIE w ramach cyklu szkoleń biznesowych PASE.
Zapraszam na trening :)
Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia!
Witek Machlarz
www.humanexcellence.pl