7 złotych zasad skutecznej perswazji


1. Bądź pozytywnie nastawiony do swojego rozmówcy

 

Brzmi banalnie, ale jeśli nie lubisz swojego  współpracownika, ucznia czy jego rodzica, bardzo trudno będzie Ci zdobyć ich zaufanie, wiarygodność, i budować jakiekolwiek relacje. Ludzie zupełnie nieświadomie odczytują  czy są przez nas akceptowani i lubiani, czy nie. R. Chaldini światowy autorytet w dziedzinie wywieraniu wpływu mówi wprost – „Nie wystarczy, że lubisz drugą osobę. Ona musi poczuć, że jest przez Ciebie lubiana”. Dlatego uśmiechaj się zanim spotkasz wzrokiem swojego rozmówcę, bo uśmiech dobrze Cię nastawia do rozmowy i sprawia, że lepiej postrzegasz innych, a oni lepiej postrzegają Ciebie :)

 

 

 

2. Obserwuj  zachowanie i „mowę ciała” tych z którymi rozmawiasz.

Czasem jeden wyraz twarzy, spojrzenie, grymas, pozycja ciała mówią nam znacznie więcej o naszym rozmówcy niż słowa, które wypowiada.  Bądź zatem czujny i kalibruj zachowanie rozmówcy. Zwróć uwagę na to, jak reaguje gdy mówi o przyjemnych rzeczach, a jak reaguje gdy mówi o rzeczach negatywnych. Dzięki temu możesz na bieżąco kontrolować poziom emocji, które zawsze towarzyszom ludzkim interakcjom. A jak wiadomo tylko pozytywne emocje budują zaufanie i trwałe więzi. Pozbycie się negatywnych emocji i koncentracja na tym co pozytywne jest również podstawą rozwiązywania wszelkich sporów i konfliktów.

 

 

 

3. Dopasuj się do rozmówcy niewerbalnie

Pozycja ciała, gesty, ton głosu, szybkość mówienia wszystko to ma ogromne znaczenie w komunikacji, ponieważ z automatu, zupełnie nieświadomie  odczytujemy te sygnały jako coś co znamy i lubimy, albo coś co jest nam obce,  z czym nie mamy wiele wspólnego, czego możemy się obawiać. Dlatego np. nigdy nie powinieneś siedzieć kiedy Twój rozmówca stoi, albo stać kiedy twój rozmówca siedzi. To szczególnie ważne jest w  trudnych  rozmowach, gdzie pierwszą rzeczą  o kórą musisz zadbać jest znalezienie punków wspólnych, tego co Was łączy i co może być podstawą  znalezienia porozumienia.

 

 

 4. Słuchaj uważnie!

 Stwórca czy jak kto woli Matka Natura nie bez przypadek wyposażył(a) nas w  2 pary uszu i jedne usta! Wszystko po to abyśmy co najmniej 2 razy tyle słuchali co mówimy. Słuchając masz szansę dowiedzieć się co myśli, co czuje, czego potrzebuje, a nawet o czym marzy Twój rozmówca. Masz szansę poznać jego sposób postrzegania rzeczywistości. Dale Carnegie w swojej „nieśmiertelnej” książce: „Jak Zdobyć Przyjaciół i Zjednać Sobie Ludzi”  podkreśla, że nie ma lepszego sposobu na wywieranie wpływu na drugiego człowieka jak tylko poznanie jego potrzeb, jego pasji, jego marzeń i jego pragnień… Możesz to zrobić przede wszystkim słuchając, nie mówiąc!

 

 

5.  Zwróć uwagę na charakterystyczne słowa swojego rozmówcy

Różni ludzie posługują się różnym językiem i nie chodzi tu o zasób słów, ale pewne kategorie słów. Za pomocą języka wyrażają swój stan emocjonalny oraz co ważniejsze podają  Ci wskazówki w jaki sposób postrzegają świat. Kiedy wychwycisz język rozmówcy i zaczniesz mówić jego językiem, stajesz się  automatycznie o wiele bardziej wiarygodny i przekonujący. Po prostu zaczynacie „Nadawać na tych samych falach”!

 

 

6. Zadawaj pytania

Aby zbudować relacje musisz najpierw poznać swojego rozmówcę. Aby rozwiązać konfliktową sytuację, musisz dotrzeć do genezy problemu. Aby to było możliwe niezbędne jest aby to on mówił.  W tym celu musisz umieć zdawać dobre, mądre pytania i nieustannie prowokować do rozmowy.  Najczęstszy błąd, który popełniamy starając się przekonać innych do swojej koncepcji to gadulstwo! Dlaczego? Ponieważ nigdy nie możesz mieć pewności czy to co mówisz interesuje drugą stronę, dopóki nie dowiesz się co ją lub jego interesuje! „Kto pyta nie błądzi” mówi przysłowie. Inne powiedzenie mówi „Kto pyta, ten ma władzę”. Za pomocą dobrych pytań możesz skierować rozmowę na odpowiednie tory, które doprowadzą obie strony do upragnionego celu.

 

 

7. Mów obrazami. Obrazami korzyści 

 Zabieraj swoich uczniów i rodziców w mentalną podróż, pobudzaj ich wyobraźnię i angażuj ich intelekt, tak aby każda wasza interakcja była dla nich potężną dawką inspiracji i motywacji do działania.  Aby tak się stało podmiotem rozmowy nie możesz być Ty, Twoja Firma, Twój produkt czy usługa. Podmiotem waszej  rozmowy musi być Twój Klient - jego potrzeby, jego pragnienia i jego marzenia...   Słowa mają potężną moc, moc, którą warto umieć okiełznać.

 

 

A jeśli chciałbyś lub chciałabyś przećwiczyć  powyższe zasady w praktyce, zapraszam Cię na swoje warsztaty KOMUNIKACJA PERSWAZYJNA  W SZKOLE, które odbędą się  28-go lutego w Warszawie, w ramach cyklu szkoleńbiznesowych PASE.

 

 

Do zobaczenia już wkrótce w Warszawie!

 

Z pozdrowieniami

Witek Machlarz

www.humanexcellence.pl

 

[ blog - pokaż wszystkie wpisy ]
KALENDARZ
Wrzesień 2017
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
 N
00
00
00
00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
NEWSLETTER
Zapisz się na nasz NEWSLETTER. Dzięki któremu będziesz na bierząco informowany o najnowszych szkolweniach, wydarzeniach i promocjach.
realizacja: strony internetowe Warszawa