Czy szkoły potrzebują marketingu?

Podczas ostatniego Kongresu Języków PASE w maju 2014r miałem przyjemności przeprowadzić krótką prezentację na temat dobrych praktyk marketingowych w szkole językowej. Tak się złożyło, że moja prezentacja zbiegła się z innymi bardzo ciekawymi prezentacjami na temat nowych trendów z zarządzaniu placówką edukacyjną. Moją szczególną uwagę jednak zwrócił panel dyskusyjny na temat etyczności działań marketingowych w szeroko pojętej branży edukacyjno-szkoleniowej.

 

Zanim powiem więcej o samym marketingu, chciałbym podnieść zasadnicze pytanie, które w pewnym sensie padło na tamtym Kongresie i które wywołało bardzo ożywioną dyskusję wśród uczestników:

"Czy dobra szkoła i dobra edukacja w ogóle potrzebują marketingu?"

"Czy edukacja to biznes i podlega wszelkim prawom rynkowym, czy może jako szczególna dziedzina życia powinna być wyłączona z wyścigu o wpływy klientów?"
 

Na te pytania łatwiej jest sobie odpowiedzieć kiedy sami zastanowimy się nad tym, co kieruje naszymi decyzjami przy wyborze przedszkoli, szkół, uczelni, studiów podyplomowych, czy różnego rodzaju szkoleń i kursów rozwojowych. Z pewnością każdy z nas podejmuje takie decyzje nieco inaczej, niemniej jednak pozwolę sobie podzielić się tutaj swoim doświadczeniem.

 

Kiedy kilkanaście lat temu szukałem pomysłów na rozwój własnej szkoły językowej zafascynowała mnie szeroko pojęta psychologia biznesu, coaching oraz rozwój osobisty. Ponieważ z reguły wszelkie ważne decyzje podejmuję bardzo ostrożnie, zanim dokonałem wyboru, czytałem strony internetowe wyższych uczelni, renomowanych firm szkoleniowych w Polsce i za granicą, różnego rodzaju blogi tematyczne, rankingi, pytałem o opinię znajomych, a gdzie tylko możliwe, korzystałem z dni otwartych i zajęć próbnych. Wybierałem to co do mnie przemawiało, to co wydawało mi się najbardziej adekwatne do moich potrzeb, zainteresowań i osobistych ambicji.

 

Zastanawiam się zatem czy inaczej jest przy zakupie samochodu, mieszkania, mebli, różnego rodzaju sprzętu, urządzeń, czy wakacji. I dochodzę do przekonania, że z innymi zakupami jest bardzo podobnie, a to co je odróżnia to jedynie kryteria wyboru. Chyba zawsze jednak szukamy możliwie najwyższej jakości w jak najkorzystniejszej cenie,  gdzie jakość to tak naprawdę stopień spełnienia naszych oczekiwań.

 

Oczywistym jest, że w dzisiejszym świecie jest tak ogromna konkurencja i tyle firm oferujących podobne produkty i usługi, że klient często nie jest w stanie sam podjąć decyzji. Nie inaczej jest na rynku szkół językowych. Wówczas swoje wybory klient opiera albo na opinii innych, albo na bezpośrednim przekazie marketingowym firmy.
 

Osobiście uważam, że w marketingu i reklamie nie ma nic złego, ponieważ dzięki nim możemy dotrzeć do klienta i zaoferować mu dobry produkt. Ważne jest to, aby produkt lub usługa był rzeczywiście dobry i spełniał oczekiwania klientów. Bo w gruncie rzeczy marketing jest niczym innym jak składaniem klientowi obietnicy korzyści, a dobry marketing* sztuką dotrzymywania tejże obietnicy.

Dobry marketing to tak naprawdę kreowanie pozytywnych doświadczeń dla klienta, które przeradzają się w wymierne dla niego korzyści. Dzisiaj edukacja to nie tylko wiedza,  która jest bardzo łatwo dostępna w Internecie i bibliotekach, ale przede wszystkim umiejętność praktycznego wykorzystanie tej wiedzy oraz inspiracje do działania i tworzenia nowych wartości.  Edukacja nie jest dobrem sama w sobie, może być lepsza lub gorsza, a od jej jakości bardzo często zależy jakość naszego życia. Rozwija nasz świat fizyczny, mentalny, emocjonalny a nawet duchowy, i wpływa na wszystko, co w życiu robimy, na naszą pracę, życie rodzinne oraz relacje z innymi ludźmi. 

Zatem dobra strategia marketingowa, to taka,  która „rozumie” klienta, jego potrzeby, jego pragnienia, a nawet jego marzenia. Dlatego jeżeli chcesz mieć dobrych i lojalnych klientów „wejdź w ich buty” i zaprojektuj  im możliwie najlepsze doświadczenie na każdym etapie  kontaktu z Twoją Szkołą. Zawsze, ale to zawsze dotrzymuj obietnic, aby Twoi klienci mogli zrealizować wszystko to co sobie zaplanowali i co sobie wymarzyli. Wszystko po to, aby stali się aktywnymi ambasadorami Twojej marki i głównym źródłem pozyskiwania kolejnych studentów, słuchaczy, uczniów i kursantów.

W Nowym Roku życzę wszystkim menadżerom, dyrektorom i właścicielom szkół samych sukcesów oraz rzesze wiernych i lojalnych klientów :)

A  ponieważ każdy, nawet największy sukces  zaczyna się od pierwszego kroku, jeszcze dzisiaj zapraszam na swój warsztat „NEVERENDING LOVE AT FIRST SIGHT” -  czyli  o tym jak pozyskiwać wiernych i lojalnych klientów dla swojej szkoły” -  w ramach DNI MENADŻERA PASE we czwartek 15-go stycznia w Warszawie. Będzie o innowacjach w szkole, budowaniu dobrych doświadczeń dla naszych uczniów i rodziców oraz nowej roli lektorów i metodyków w strategii marketingowej szkoły. 

Do zobaczenia we czwartek w Warszawie  :)

Pozdrawiam Serdecznie

Witek Machlarz
www.humanexcellence.pl

www.facebook.com/witek.machlarz

 

 

 

[ blog - pokaż wszystkie wpisy ]
KALENDARZ
Kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
 N
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
NEWSLETTER
Zapisz się na nasz NEWSLETTER. Dzięki któremu będziesz na bierząco informowany o najnowszych szkolweniach, wydarzeniach i promocjach.
realizacja: strony internetowe Warszawa